Pilotskoler

Ego2Eco er et afsøgende udviklingsprojekt, forankret på Roskilde Handelsskole og ledes af et dedikeret core team med mange års erfaring inden for regenerativt uddannelsesdesign, iværksætteri, bevidsthedspraksis, forskning og didaktik.

Seks merkantile erhvervsskoler deltager som pilotskoler:

Undervisere

Når en skole får en hub, er det mere end blot nye fysiske rammer. Det markerer en nyudvikling af pædagogiske metoder, styrkelsen af fællesskaber, øget trivsel og en dybere integration af bæredygtig udvikling.

  • Derfor bliver alle undervisere på skolen trænet og styrket i nye, bæredygtige fortællinger og praksisser.

  • Alle undervisere deltager i to kursusdage med fokus på aktiviteter i hubben, anvendelsen af den regenerative didaktiske model og nye faciliteringsformer. En fleksibel model for afvikling af kursusdagene udvikles, så den kan tilpasses skolens behov.

  • Udvalgte undervisere indgår desuden i et skræddersyet kompetence- og udviklingsforløb, hvor de både udvikler eget undervisningsindhold og oplever øget indre begejstring og regenerativ trivsel.

  • Projektledelsen deltager aktivt i udviklingsprocesserne og arbejder med en nytænkende, kreativ tilgang til bæredygtighed og regenerativ trivsel. Her foldes målpinde ud gennem samskabelse og udviklingen af nye narrativer.

Pædagogiske vejledere

Skolernes pædagogiske vejledere spiller en central rolle i at støtte og forankre den regenerative proces lokalt på skolerne.

De skal blandt andet bistå underviserne i at:

  • afprøve aktiviteter i hubben

  • facilitere på nye og mere nærværende måder

  • anvende den regenerative didaktiske model

Derudover deltager vejlederne aktivt i afprøvningen af aktiviteter og fungerer som sparringspartnere i den pædagogiske udvikling.

Didaktik og pædagogik:

Bæredygtig didaktisk model og regenerativ trivsel:
Med afsæt i eksisterende bæredygtighedsdidaktikker udvikler vi en ny, praksisnær model målrettet merkantile erhvervsuddannelser. Modellen kobler undervisning i bæredygtig udvikling og cirkulær økonomi med en dybere forståelse for regenerativ trivsel – en tilstand, hvor mennesker ikke blot lærer og handler, men trives i samspil med hinanden og med planeten.

Væren som fundament for bevidst handling:
Vi bygger på en pædagogisk tilgang, der integrerer bæredygtighedspædagogik, de Indre Udviklingsmål (IDG) og regenerative principper. Udgangspunktet er, at bæredygtig forandring ikke alene skabes gennem ydre løsninger, men må forankres i en indre transformation – i måden, vi er til stede på, forbinder os, og handler. Når mennesker får mulighed for at styrke kapaciteter som nærvær, empati, formålsbevidsthed og refleksion, bliver handlingen mere bevidst og bæredygtig – fordi den udspringer af en dybere forbindelse til både sig selv og helheden.

Teori U og genforbindelse som pædagogisk nøgle:
Inspireret af Otto Scharmers Teori U anvender vi en læringslogik, der ikke kun fokuserer på problemløsning, men på at skabe dybere forbindelser – til naturen, til hinanden og til os selv. Det er netop fraværet af disse forbindelser, som Scharmer beskriver som de tre store kløfter i vores tid: den økologiske kløft (mellem mennesket og naturen), den sociale kløft (mellem mennesker) og den spirituelle kløft (mellem mennesket og dets indre formål). Den regenerative didaktik adresserer disse kløfter ved at fremme læringsrum, hvor elever og undervisere kan udvikle både ydre og indre bæredygtighedskompetencer – ikke gennem top-down formidling, men gennem samskabende, erfaringstætte, vævende og meningsfulde processer.

Et rum for transformation:
Denne tilgang skaber ikke blot handlekompetence i traditionel forstand, men fremmer regenerativ handlekraft: evnen til at lytte dybt, mærke behovene i systemet, og handle i overensstemmelse med både indre integritet og fælles fremtid. Her bliver skolen ikke kun et sted for viden, men et økosystem for menneskelig, samfundsmæssig og planetær fornyelse.