Regenerativ

Didaktik

Inspireret af naturens design og logik

Vi udvikler en regenerativ didaktisk model, som integrerer de Indre Udviklingsmål (IDG) med eksisterende bæredygtighedsdidaktik. Målet er at skabe en praksisnær og virkningsfuld ramme for læring, der forbinder ydre bæredygtighed med indre udvikling og handlekraft. 

Udviklingen sker i tæt samarbejde mellem projektlederne bag Ego2Eco og et tværfagligt team bestående af en didaktisk ekspert og en bæredygtighedspsykolog. Sammen bringer vi baggrunde fra forskning i økosystemiske principper, regenerativt design, iværksætteri, undervisning og ledelse i spil. 

Denne mangfoldighed skaber en nytænkende og helhedsorienteret tilgang til didaktik, hvor æstetik, sansning og relationel forankring bliver lige så vigtige som fagligt indhold. I Ego2Ec hub får elever og undervisere mulighed for at erfare og udforske, hvordan regenerativ dannelse kan leves – ikke kun læres. 

Ego2Eco hub er en del af en ny form for didaktik, hvor læring ikke kun handler om viden og færdigheder – men om at vække bevidsthed, nærvær og forbindelse. Det er læring med hele mennesket: krop, sind og ånd.

Rummet er ikke kun ramme, men medspiller. Arkitektur, materialer, lys og æstetik er en del af didaktikken og understøtter læringens dybere lag – fra det sanselige til det eksistentielle.

Faciliteringen i Ego2Eco hub starter i væren. Her kultiveres metakognitiv opmærksomhed: evnen til at observere sig selv og verden med et åbent og undersøgende sind. Før vi handler, må vi se – og mærke – hvad der er - og bare være med det.

Regenerativ didaktik forbinder indre og ydre transformation. Det handler om at facilitere læringsprocesser, hvor elever ikke kun lærer om bæredygtighed, men gennemlever den – i fællesskab, med naturen som læremester.

Facilitatoren bliver en rumholder og kulturbærer, der skaber trygge, levende og æstetisk nærende læringsrum, hvor både faglighed og livsmod får lov at gro.

Ego2Eco hub muliggør en ny praksis, hvor elever og undervisere sammen undersøger, hvordan vi kan leve, lære og lede på måder, der regenererer – frem for at udpine – både menneskelige og planetære ressourcer.

Mere om regenerativ didaktik på vores pilotskoler her.

THIS IS NOT WASTE

THIS IS NOT WASTE

THIS IS NOT WASTE • THIS IS NOT WASTE •

Mental Bæredygtighed og Kreativt Potentiale i Ego2Eco-hubs

Frafaldet på erhvervsuddannelserne er generelt højt sammenlignet med andre ungdomsuddannelser, og undersøgelser peger på en tydelig sammenhæng mellem mistrivsel, meningsløshed og frafald. Mange unge savner et læringsmiljø, hvor de oplever at høre til, blive set – og hvor det er muligt at engagere sig i noget, der føles virkeligt, vigtigt og meningsfuldt.

Ego2Eco-hubs er udviklet som helhedsorienterede læringsrum, der tager udgangspunkt i både de ydre og indre rammer for trivsel og udvikling. De fysiske omgivelser er cirkulært og æstetisk designet som sanselige, rolige og inspirerende rum, der inviterer til nærvær, fordybelse og skabende aktivitet. Her genskabes forbindelsen til kroppen, til naturen og til det at være menneske i en større sammenhæng.

Samtidig arbejdes der i hubsene med metakognitiv træning som en grundlæggende praksis for mental bæredygtighed. Det betyder, at unge – gennem konkrete øvelser og guidet praksis – træner evnen til at iagttage tanker og følelser uden at blive overvældet af dem eller identificere sig med dem. De lærer at skabe et indre mellemrum mellem impuls og handling, hvor refleksion og bevidst nærvær får plads.

Denne mentale muskel er afgørende i en tid præget af accelererende forandringer, informationsoverload og klimaangst. Når den indre iagttagelse styrkes, mindskes den mentale støj – og der opstår mulighed for at handle med større klarhed, medfølelse og overensstemmelse med både egne værdier og fællesskabets og planetens behov.

Når unge oplever, at der bliver lyttet til deres indre liv – samtidig med at deres omgivelser kalibreres til at understøtte livsmod og skaberkraft – spirer kreativiteten. I dette spændingsfelt mellem indre bæredygtighed og ydre cirkularitet bliver det muligt at tænke nyt, handle meningsfuldt og forme fremtiden på regenerative måder.

Ego2Eco Hubs – Fremtidens læringsrum for regenerativ dannelse

Ego2Eco Hubs er innovative læringsrum, designet til at åbne op for cirkulær og bevidst ressourceforståelse. Med Ego2Eco Hubs får elever og undervisere, i samspil med eksperter og aktører fra erhvervslivet, adgang til fysiske steder, hvor de kan øve sig i at tænke fremtidens tanker og tale fremtidens regenerative forretningssprog – uden at kende resultaterne på forhånd.

Bag designet af hubsene står arkitekt Niklas Nolsøe fra tegnestuen Formaal, som i tæt og samskabende samarbejde med projektteamet og en bæredygtighedspsykolog har udviklet rum, der ikke blot er funktionelle og æstetiske, men også skabt til at nære forbindelsen til én selv, til fællesskabet og til planeten.

Arkitekturen er båret af en cirkulær og sanselig tilgang, der understøtter ro, kreativitet og følelsen af tilhørsforhold – og som inviterer til at være med det, som er.

Hubsene skaber rammer for både indre og ydre bæredygtighed ved at åbne for refleksion, nærvær og livsnær læring – og understøtter processer, hvor unge kan finde fodfæste midt i en kompleks tid og skabe fremtid ud fra forbundethed frem for frygt.

Hubsene er formet med udgangspunkt i cirkulære principper og levende materialer, og de inviterer til sanselighed, refleksion og fællesskab. De er skabt som steder, hvor kriser kan forvandles til kvantespring, og hvor regenerativ trivsel spirer, fordi bæredygtighed vækkes indefra – i det enkelte menneske såvel som i kulturen omkring det.

  • "Et sted hvor kriser forandres til kvantespring, fordi cirkularitet og bæredygtighed vækkes indefra"

    Emilie Mogensen, Kreativ Projektleder / Regenerativ uddannelsesdesigner

Item 1 of 6