Ego2Eco - et regenerativt læringsunivers

  • Ego2Eco er et univers hvor de merkantile erhvervsskoler transformeres til nye cirkulære og levende rum - digitale såvel som fysiske.

  • Ego2Eco rum er mere end bare steder - de er pulserende knudepunkter, hvor elever, undervisere, erhvervslivets pionerer og lokale ressourcer mødes i øjenhøjde, træner fremtidens sprog og sammen skaber forandring på alle bundlinjer.

De deltagende pilotskoler

Personlig og faglig udvikling samt samarbejde og trivsel er centrale elementer i elevrejsen gennem Ego2Eco’s rum - både mobile, fysiske og digitale. 

Fornyede og stærke handlekompetencer udspringer når der sættes fokus på social og indre bæredygtighed. Elevernes trivsel, relationer samt sociale kompetencer styrkes og fremmer bæredygtige fællesskaber som et outcome af regenerative tiltag.

Når vi guider eleverne i at skelne mellem selvværd og selvtillid, i forhold til at kunne gøre en forskel, udruster vi dem med indre styrke og mod, samt viden og praktiske færdigheder, der er nødvendige for at bidrage til grøn omstilling, cirkulær økonomi og bæredygtighed.   

Undervisere

Når en skole får en hub, er det mere end blot nye fysiske rammer. Det er en (ny)udvikling af pædagogiske rammer, metoder, styrkelse af fællesskaber, trivsel og bæredygtig udvikling. 

  • Derfor styrkes og trænes alle underviserne på skolerne i nye og mere bæredygtige fortællinger.

  • Alle undervisere på skolerne deltager i 2 kursusdage, hvor omdrejningspunktet er aktiviteter i hubs og anvendelse af digitalt univers samt didaktisk tilgang.

  • Der udvikles en fleksibel model for afvikling af kursusdage.

  • Udvalgte undervisere fra hver skole indgår i et skræddersyet kompetence- og udviklingsforløb, hvor de selv udvikler indhold samt oplever stor indre begejstring og regenerativ trivsel.

Pædagogiske vejledere

Skolernes pædagogiske vejledere er centrale i forhold til at støtte og videreføre processen på skolerne. 

Vejlederne skal bl.a. støtte underviserne i at:

  • Afprøve aktiviteter i hubs

  • Anvende det digitale univers

  • Anvende didaktisk metode

Vejlederne skal også deltage i og støtte afprøvning af aktiviteter sammen med hub mentor og undervisere. 

Didaktik og pædagogik:

Bæredygtig didaktisk model: Med afsæt i eksisterende didaktiske modeller inden for bæredygtighed udvikler vi en didaktisk model målrettet de merkantile erhvervsuddannelser inden for undervisning i bæredygtig udvikling og cirkulær økonomi, der fremmer regenerativ trivsel.

Regenerativ trivsel og handlekompetencer: Bæredygtighedspædagogik, IDG (Inner Development Goals) og forståelse for regenerative principper er det pædagogiske afsæt for projektet. Tilgangen udspringer af økosystemisk forståelse, fremmer social bæredygtighed og gør mennesker handlekompetente til at navigere i en verden i transformation.